تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۴۷۶
کد خبر: ۸۳۹۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سیمان آبیک توضیح می‌دهد

سیمانی‌ها به دنبال مجوز افزایش نرخ | چرا تولیدکنندگان از سیمان 70 دلاری بهره نمی‌برند؟

می متالز - فاصله قیمت داخلی سیمان و قیمت جهانی آن سبب شده است سود زیادی را برای دلالان سیمان به همراه داشته است. مدیرعامل سیمان آبیک در نشست خبری با اشاره به این مطلب که سیمان یک کالای استراتژیک است ، خاطرنشان کرد: این صنعت از قیمت بسیار پایین محصول تولیدی در رنج است و همین فاصله قیمت داخلی با قیمت بین‌المللی سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان سیمان شده است.
سیمانی‌ها به دنبال مجوز افزایش نرخ | چرا تولیدکنندگان از سیمان 70 دلاری بهره نمی‌برند؟

به گزارش می متالز، چندین ماه است که انتظار برای تصمیم‌گیری برای نرخ جدید فروش سیمان در داخل کشور وجود دارد. فروش این صنعت گرچه نسبت به سال‌های قبل بهبود یافته است اما هنوز این صنعت از مازاد عرضه و ضعف تقاضا چه در داخل کشور و همچنین در بازار صادرات رنج می‌برد. با این حال به نظر می‌رسد به دنبال تلاش‌های اخیر باید در انتظار افزایش دوباره نرخ سیمان در سال جاری بود گرچه که مخالفت محسوس سازمان‌های دولتی با این موضوع را شاهد هستیم.

علی‌اصغر گرشاسبی، مدیرعامل سیمان آبیک افزود: امروز که صنعت سیمان 86 سالگی خود را پشت سر گذاشته در خصوص افزایش قیمت این کالا همچنان با نظر دولتمردان در حال دست و پنجه نرم کردن است. براین اساس ضروری است تا نحوه قیمت‌گذاری را به صنعت بازگردانده شود و دولت دست از ابلاغ قیمت‌های دستوری بردارد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در بحث قیمت‌گذاری نگاه ما به صنعت فولاد است، تشریح کرد: در دنیا نسبت قیمت فولاد به قیمت سیمان برابر با یک به 6 است، این در حالی است که این نسبت در کشور ما برابر یک به عدد 30 است. این در حالی است که به طور مثال قیمت‌ها در صنعت فولاد رو به رشد است و محصولات فولادی نیز در بورس کالا امکان کشف قیمت دارند.

گرشاسبی در همین رابطه خواستار شد تا دولت اجازه دهد که سیمان نیز همانند فولاد در بورس کالا عرضه شود. وی با اشاره به این مطلب که صنعت سیمان با هزینه‌های بالای حمل نیز دچار مشکل شده، تصریح کرد: تا سال گذشته امکان استفاده از حمل ریلی برای شرکت‌های سیمانی فراهم بود، اما در سال‌جاری حمل ریلی با رشد 80 درصدی از حمل جاده ای گران تر شده است. البته در بخش جاده‌ای نیز چالش های ناشی از کمبود ناوگان حمل وجود دارد.

گرشاسبی در خصوص قیمت‌های صادراتی سیمان گفت: قیمت سیمان درب کارخانه معادل 15 دلار تمام می‌شود که تا رسیدن آن به مرز 30 دلار می‌رسد. این قیمت FOB است، اما برای حمل به شرق آسیا یا آفریقا معادل 30 دلار دیگر هزینه در بر دارد یعنی برای اینکه سیمان به کشور هدف برسد، بهای تمام شده معادل 60 دلار (قبل از گمرکات) است؛ به طور کلی اگرقیمت سیمان  با هزینه‌های یادشده معادل 70 دلار به ازای هر تن باشد؛ با قیمت جهانی در این حالت برابری می‌کند زیرا قیمت جهانی هر تن سیمان در دنیا معادل 70 دلار است! بنابراین با قیمت های کنونی سیمان تولید کننده ایرانی سودی نمی برد و تنها واسطه‌ها برنده هستند.

مدیرعامل سیمان آبیک در ادامه به بهبود عملکرد این شرکت سیمانی از ابتدای سال گذشته  اشاره کرد و گفت: این روند باعث شد تولید سیمان آبیک در دوره 9 ماهه سال 98 با رشد 32 درصدی همراه شود.

وی افزود: عملکرد واقعی شرکت در دوره 10 ماهه منتهی به پایان دی‌ماه امسال نیز حکایت از رشد 10 برابری سود خالص دارد.

رضا گرشاسبی با اشاره به این مطلب که در سال 98 در راستای رونق تولید به بحث صادرات نیز توجه ویژه داشته است، تصریح کرد: در این رابطه شرکت با رشد 2.5 برابری صادرات مواجه بود که بخش عمده‌ای از محصولات از بنادر جنوب کشور به ویژه بندر شهید رجایی به سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شده است.

وی همچنین ادامه داد: طی دو ماه گذشته برنامه صادراتی برای روسیه را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

عناوین برگزیده